HOŞGELDİNİZ....
     ANA SAYFA
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     BELGESELLER
     TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
     İ.Ö. TÜRK TARİHİ
     TARİHTE İLKLER
     İLKÇAG TARİHİ
     İSLAM TARİHİ
     ANADOLU(TÜRKİYE) TÜRK TARİHİ
     DİNLER TARİHİ
     TÜRK İSLAM DEVLETLERİ
     DESTANLAR TARİHİ
     MİTOLOJİLER
     TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ
     OSMANLI TARİHİ
     TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ
     MUSTAFA KEMAL
     SİYASET TARİHİ
     DARBELER VE DEVRİMTARİHİ
     DÜNYA DEVRİM TARİHİ
     SUİKASTLAR TARİHİ
     İCATLAR VE BULUŞLAR TARİHİ
     DÜNYA TARİHİ
     BALKANLAR'IN TARİHİ
     ORTADOGU TARİHİ
     AVRUPA TARİHİ
     ERMENİ TARİHİ VE SORUNU
     KÜRT TARİHİ
     İRAN TARİHİ
     => AKKOYUNLULAR
     => SASANİ DEVLETİ 1
     => SASANİ DEVLETİ 2
     => MANİ DİNİ
     => Zerdüştçülük
     => Safevi Devleti
     => Pers İmparatorluğu
     => MEDYA DEVLETİ
     => Avşar Hanedanlığı
     => İRAN -IRAK SAVAŞI
     KIBRIS TARİHİ
     GAZETELER VE DERGİLER
     TÜRKİYE TANITIMI
     LİNK BANKASI
     TARİHTEN RESİMLER
     TARİH TEST BANKASI




AYTEN ARSLAN - MANİ DİNİ


1923GİF-227Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket1923GİF-226



SİTEME HOŞGELDİNİZ..(TARİH ÖGRETMENİ AYTEN ARSLAN)

Mani dini

Koho kentinde bulunan bir resimde Maniciler
Koho kentinde bulunan bir resimde Maniciler

Mani dini ya da maniheizm 3'ncü yy.'da Pers İmparatorluğu'nda Mani tarafından kurulan ve kısa sürede hızla büyük bir coğrafyaya yayılan bir din.Kutsal kitapları Arzhang'dır.

Mani dini en parlak dönemini 8'nci yüzyıla Uygur devletinin milli dini olarak ilan edilmesi ile yaşamışdır.

Tarih [

14 Nisan 216 Seloykiya-Ktesifon'da dünyaya gelip 276/277 yıllarında Gundişapur'da idam edilen Mani, Pers İmparatorluğunun Şapur I. (242273) egemenliği altında ki döneminde, öğretilerini çok başarılı olarak halk arasında yayabilmişdir.

Ancak Şapur I. 'in ardından taht'a çıkan hükümdar Bahram I. (ya da Bahram II.) onu Mager'lerin bir şikayeti üzeri tutuklatıp idam ettirmişdir. Maniciler, Mani'nin bir hac'a çakılarak (İsa'da ki gibi) idam edildiğini kayıt etmiş olsalarda, bunda bazı şüpheler vardır.

Mani dini antik çağın sonlarında, 3'ncü ve 4'ncü yüzyıllarda Sasani imparatorluğu ve civarında yayılmışdır. Kral Şapur I.'in bir kardeşi Mani dini'ni kabul etmiş, ancak Şapur'dan sonra gelen fars kralları Manicilerin düşmanı olmuşlardır.

4'ncü yüzyılda Roma İmparatorluğuna kadar yayılmış olan Mani dini, etkili misyoner uygulamaları sayesinde dahada ilerleyip Çin'e ve İspanyaya kadar yayılmışdır.

Mani dini ancak en parlak dönemini uygur hükümdarı Bögü Kağan 762 yılında devlet dini olarak ilan etmesi ile yaşamışdır.

Mani dini'nin misyoner uygulamalarının nasıl bukadar başarılı olduğu sorusu günümüzün birçok tarihçilerini meşgul etmişdir: Dini yaymak için kullanılan dini ifadelerin doğuda Budizm'e ve batıda Hristiyanlığa yaklaştırılmış olması, ama buna rağmen dinin yöresel olarak ana hatlarından sapmaması buna neden olarak görülmektedir.

Mani dini 5'nci yüzyılda özellikle Roma imparatorluğunda hızla yayılan Hristiyanlığa ciddi bir rakip olmuş ve bu yüzden romalılar bu dinin yayılmasını önlemek için çaba göstermişlerdir.

Mani dini Çin'de 14'ncü yüzyılda ortadan kaybolmuş, ama Çin'in Ming döneminin kuruluşunda önemli bir rol oynamışdır (Ming aydınlık ya da ışık anlamına gelir).

Mani dini sonunda Avrasyada birçok dinlerin içine işlenmiş ve böylece başka dinlerin yeni kollarını ve tarikatlarının doğmasını sağlamışdır.

 

Dünya görüşü [

Mani dini'nin dünyayı görüşünde tanrısal aydınlık ile karanlık iki rakip olarak karşı karşıya durur. Bu ikisinin birbirleri ile mücadelesinde aydınlığın bir kısmı karanlığın içinde (dünyanın içinde) tutsak kalmışdır. Herhangi bir canı söndürmek, hatta bir meyveyi dalından koparmak bile tanrısal maddeye zarar verip aydınlığın tutsaklığını dahada uzatır.

Işığın (aydınlığın) tutsaklığına ancak „seçilmişler“in yardımı ile son verilebilir. Seçilmişler hiçbir canlıyı incitmezler ve asla cinsel ilişkide bulunmazlar. Bu yüzden kendi başlarına geçimlerini sağlıyamazlar ve „dinleyenler“ (bir tür asistanlar) onların ihtiyaçlarını temin ederler. Seçilmişlerin sindiriminde ışık ile karanlığın birbirinden ayrıldığına, dua ve şarkı yardımı ile bu elde edilen ışığın tekrar tanrıya geri döndüğüne inanılır. Ancak dinleyenler de günahlarını temizlemek için birçok inkarnasyonlardan geçmeleri gerekir.

İnanca göre dünyanın sonunda ışık ile karanlık ebediyen ayrılacaklardır.


Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol