HOŞGELDİNİZ....
     ANA SAYFA
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     BELGESELLER
     TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
     İ.Ö. TÜRK TARİHİ
     TARİHTE İLKLER
     İLKÇAG TARİHİ
     İSLAM TARİHİ
     ANADOLU(TÜRKİYE) TÜRK TARİHİ
     DİNLER TARİHİ
     TÜRK İSLAM DEVLETLERİ
     DESTANLAR TARİHİ
     MİTOLOJİLER
     TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ
     => TANZİMAT FERMANI
     => MEŞRUTİYAT DÖNEMİ
     => ISLAHAT FERMANI
     OSMANLI TARİHİ
     TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ
     MUSTAFA KEMAL
     SİYASET TARİHİ
     DARBELER VE DEVRİMTARİHİ
     DÜNYA DEVRİM TARİHİ
     SUİKASTLAR TARİHİ
     İCATLAR VE BULUŞLAR TARİHİ
     DÜNYA TARİHİ
     BALKANLAR'IN TARİHİ
     ORTADOGU TARİHİ
     AVRUPA TARİHİ
     ERMENİ TARİHİ VE SORUNU
     KÜRT TARİHİ
     İRAN TARİHİ
     KIBRIS TARİHİ
     GAZETELER VE DERGİLER
     TÜRKİYE TANITIMI
     LİNK BANKASI
     TARİHTEN RESİMLER
     TARİH TEST BANKASI




AYTEN ARSLAN - TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ


1923GİF-227Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket1923GİF-226



SİTEME HOŞGELDİNİZ..(TARİH ÖGRETMENİ AYTEN ARSLAN)

 

SENED-İ İTTİFAK

II. Mahmut ile Ayanlar arasında imzalanan Sened-i İttifakla birlikte Kabakçı Mustafa İsyanı sonrasında bozulan devlet otoritesi yeniden sağlanmıştır. İmzalanan sözleşme ile birlikte Rusçuk Ayanı Alemdar Mustafa Paşa  Sadrazamlığa getirilmiştir. Osmanlı Devletinde XVII. yy’dan itibaren dirlik sisteminin yerini iltizamın alması ayanların ortaya çıkmasında ve güçlenmesinde etkili olmuştur. 1695 yılından sonra iltizamın en ağır biçimi olan malikane sistemine geçilmiş ve bu tarihten itibaren taşranın yönetimi ile görevlendirilen yöneticiler bölgelerine gitmeyerek kendi yerlerine ayanları tayin etmişlerdir. Ayrıca XVII. yy’da çıkan Celali İsyanları, dirlik sahiplerinin yerini ayanların almasını kolaylaştırmıştır.

 

Devlet otoritesinin zayıflaması üzerine yerel halk tarafından seçilen ayanlara padişah tarafından berat verilerek işbirliği yoluna gidilmiştir. Böylece ayanlar bulunduğu bölgede meşru hale getirilmiştir.

 

Bu dönemde padişah II. Mahmut ayanları merkezi otoriteye bağlayarak, yapmak istediği ıslahat hareketlerine zemin hazırlamıştır. Bu düşünce doğrultusunda ayanlarla Sened-i İttifak’ı imzalamıştır.

 

İmzalanan bu anlaşmaya göre:

  • Ayanlar bulundukları bölgede padişah otoritesinin temsilcisi olacak ve onun emirlerini yerine getirecekti.

Böylece ayanlar merkezi otoriteye bağlanmıştır. İlk kez bir Osmanlı padişahı kendi yetkilerini kendi iradesi ile sınırlandırarak Osmanlı Devletindeki ilk demokratikleşme hareketlerini başlatmıştır.

 

  • Sadrazamın emirlerine uyulacak ancak makamını kötüye kullanırsa karşı konulacaktır.
  • Ayanlar devletin eyaletlerden asker ve vergi toplamasına yardım edecekti.
  • Padişah aşırı vergi koymayacak ve vergiler eşit ve adaletli bir biçimde toplanacaktı.
  • Devlet merkezinde padişaha karşı bir isyan çıkarsa ayanlar düzenin sağlanması amacıyla padişaha yardımcı olacaktı.

 

Önemi

Bu belgeyle devlet ayanların varlığını resmen tanımış ve ayanlara söz geçiremeyecek kadar zayıf olduğunu göstermiştir.

Osmanlı hükümdarının mutlak yetkileri ilk kez saray dışında bir güce karşı kısıtlanmıştır.

Anayasal monarşinin oluşturulması aşamasındaki ilk adım olarak kabul edilen Sened-i İttifak Alemdar Mustafa Paşanın ölümü üzerine yürürlükten kaldırılmıştır. Ancak bu tarihten itibaren ise devlet otoritesi üzerinde ulema sınıfı etkili olmaya başlamıştır.

 

 

 


Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol